Rozenburg-tegeltableaus van 1892-1899

Niet in het Delfts Blauw, zoals bij de Porceleyne Fles toen gangbaar, maar in het sepia en polychroom bracht de fabriek Rozenburg ook monumentale tegeltableaus uit. Ook hierbij ging Daniël Harkink voorop, maar de naam van Albertina Wijnhoff, de eerste vrouwelijke meesterschilder op keramiek van Nederland, moet eveneens genoemd worden. Dat Harkink zelf zeer sterk beïnvloed was door het schilderwerk van de late Rembrandt, overigens net zo als het werk van de toen bijzonder populaire kunstschilder Johannes Bosboom, blijkt uit zijn rembrandteske schilderwerk van het kerkinterieur van de Haagse Grote Kerk naar Bosboom en het clairobscur in zijn tegelschildering van de poorten van het Binnenhof in Den Haag. Lees meer over de monumentale tegeltableaus van Rozenburg »

Rozenburg-tegeltableau, Poorten van het Binnenhof in Den Haag, unicum door Daniël Harkink, ca 1899 (coll. Yvon Kerkhoven)
Rozenburg-tegeltableau, Poorten van het Binnenhof in Den Haag, unicum door Daniël Harkink, ca 1899 (coll. Yvon Kerkhoven)
Rozenburg-tegeltableau, Interieur van de Grote of Jacobskerk in Den Haag, door Daniël Harkink naar J. Bosboom, ca 1899 (coll. Meentwijck)
Rozenburg-tegeltableau, Interieur van de Grote of Jacobskerk in Den Haag, door Daniël Harkink naar J. Bosboom, ca 1899 (coll. Meentwijck)