Plateelbakkerij Zuid-Holland, 1898-1964 Gouda: Willem Hartgring en Utagawa Hiroshige

Het Keramisch Museum Goedewaagen presenteert een voor Nederlandse museumbegrippen unieke matplateel-collectie van de Plateelbakkerij Zuid-Holland met als NP (Nieuw Porselein) betiteld sieraardewerk met decors die ontworpen zijn door Willem Hartgring (1874-1940). Deze getalenteerde plateelschilder was in 1908 weggekocht bij de Haagse Rozenburg-fabriek waar hij in Japanse stijl eierschaalporselein beschilderde met vogel- en bloemmotieven. In Gouda zou hij tot in 1917 op aardewerk zijn Matvogel en Matbloemen-decors laten schilderen, een toen ongekend marktsucces. Hartgring blijkt in zijn vogel- en bloemenfiguratie beïnvloed door de Japanse houtsnede-kunstenaar Ando (Utagawa) Hiroshige (1797-1958) wiens aan het eind van de 19e eeuw ook in Europa ontdekte oeuvre gretig verzameld en nagevolgd werd. Lees meer over Plateelbakkerij Zuid-Holland »

PZH, piedestal met decor Goudfazant, unicum, ca 1908
Utagawa Hiroshige, detail kleurhoutsnede, spreeuwen