Nederlandse koeienplastieken van toen en nu

Vrijwel alle, grote keramiekfabrieken brachten in het verleden en heden koeienplastieken uit. En het is dan ook een collector’s item van jewelste. Met een interessant bruikleen van Righard Atsma documenteert het Keramisch Museum Goedewaagen die productie, uitgevoerd in kobalt blauw en polychroom. Opmerkelijk zijn met name de Tichelaar-producties. Dat de aardewerkfabriek Royal Goedewaagen met succes gedecoreerde koeienplastieken uitbrengt, wordt in het museum en bij de door de museumstaf verzorgde rondleidingen ook meteen duidelijk. Lees meer Nederlandse koeienplastieken van toen en nu 1890 »

Tichelaar's, Makkum, plastiek van koeien melken, polychroom, ca 1925; coll. Righard Atsma
PZH, Gouda, M5027, plastiek van koeien melken, Delfts Blauw, 1935-50; coll. Righard Atsma