Persinformatie archief 2013

NIEUW-BUINEN – Komende zaterdag wordt in het keramisch museum Goedewaagen in Nieuw-Buinen een boek gepresenteerd met alle wetenswaardigheden over de KLM-huisjes, die decennia lang bij Goedewaagen van de lopende band rolden. De huisjes zijn miniaturen van echte panden in Nederland en Mark Zegeling ging die allemaal langs om ze te portretteren in feiten en verhalen. Het boek is een tocht geworden langs 500 jaar Nederlandse architectuur en geschiedenis. Het is tegelijk de start van een expositie van een belangrijk deel van de 4,5 meter gevellengte die de hele verzameling uit maakt. Dan wordt ook uit de doeken gedaan hoe het in 1952 allemaal begonnen is met de firma Rijnbende. Ze worden geschonken aan businessclass reizigers van de KLM.

Bron: DvhN, 07-10-2013, RTL Boulevard, 07-10-2013

Nieuw-Buinen – De enorme verscheidenheid aan hoogwaardige Oranje-edities van de Nederlandse aardewerkfabrieken vormt het thema van de lezing die conservator Friggo Visser op zondag 10 maart in het Keramisch Museum Goedewaagen houdt.

Zijn insteek richt zich niet speciaal op de uitgaven van de acht fabrieken die in het huidige Goedewaagen-concern zijn opgegaan, maar veeleer op de artistieke kwaliteiten van Nederlands aardewerk in het algemeen sinds het begin van de industriële periode.

En dat begin viel samen met de laatste jaren van de niet echt geliefde Koning Willem III. Vijf jaar na diens dood in 1890 werd bij Goedewaagen wel een knap gemodelleerd portretpijpje van de Oranje-vorst uitgebracht in de toen nieuwe techniek van het pijpen gieten in een gipsmal.

De inhuldiging van de 18-jarige Wilhelmina leidde vervolgens tot een reeks van figurale pijpjes uit binnen- en buitenland, waarbij de Goudse uitgaven het kwalitatief moesten afleggen tegen de Duitse en Franse versies van de jonge koningin.

De Oranje-liefde werd toen ook op gemeentelijk niveau aangewakkerd. In de vanouds republikeins voelende stad Amsterdam verzorgde het gemeentebestuur in 1898 de uitgave van een aantrekkelijk gekalligrafeerd wandbordje voor de Amsterdamse schooljeugd, dat door de sierkunstenaar Carel Adolph Lion Cachet ontworpen werd en door Petrus Regout in Maastricht werd uitgebracht. Dat bordje oogt nog steeds verfrissend modern, wanneer het afgezet wordt tegen een veel traditioneler bord uit dat jaar met een fotoportret van Wilhelmina door dezelfde fabriek.

Kwalitatief bijzonder sierletterwerk van toonaangevende kunstenaars en edities voor de schooljeugd waren ook nadien de verbindende noemer voor de Oranje-edities. Van Lion Cachet en later Jaap Gidding verscheen veel kalligrafie.

Ook bepaalde motieven deden gretig opgang, zoals het boompje met de appeltjes van Oranje. Ter gelegenheid van het huwelijk van koningin Wilhelmina met prins Hendrik in 1901 kregen de Amsterdamse schoolmeisjes een bloempot op schotel van roodbakkende klei met daarop geperst een boompjesreliëf. Opnieuw een ontwerp van Lion Cachet, ditmaal uitgevoerd bij de Amsterdamse kunstaardewerkfabriek Amstelhoek. Maar een enkel exemplaar bleef maar bewaard. De kwaliteit was ook niet echt goed.

Een veel betere kwaliteit hadden de Delfts Blauw en met goud gedecoreerde Oranje-bordjes die vanaf 1946 voor allerlei Oranje-festijnen in grote verscheidenheid naar ontwerp van Jaap Gidding gemaakt werden in opdracht van de Rotterdamse Lak- en Verffabriek Molyn & Co. Inmiddels zijn die bordjes een veel gezocht collector’s item geworden waarbij prijzen van 150 tot 300 euro normaal zijn.

Juist omdat de fabrieken voor die bijzondere uitgaven kunstenaars van faam inschakelen voor het ontwerp, genieten de edities een grote aantrekkingskracht.

De lezing begint op 10 maart om 14.30 uur en de entree bedraagt vijf euro.

Pijpje van keramiek met afbeelding van Wilhelmina | Bron: Emmen-Nu, digitale nieuwskrant, 02-03-2013