Nieuwsarchief 2019

• Powerpointlezingen op 17 februari over Utrechtse Art Nouveau en breien in de kunst
    Dankzij twee grote schenkingen van Utrechtse Art Nouveau kan het Keramisch Museum Goedewaagen als enig Nederlands museum permanent een groot overzicht op zaal van de Faïencefabriek ‘Holland’ uit de periode 1896-1902 brengen. Conservator Friggo Visser belicht op zondagmiddag 17 februari het belang van deze Utrechtse productie in nationaal en internationaal perspectief in een powerpointlezing.

Textielkunstenares Constance Willems, bekend door haar eenmalige research naar afbeeldingen van het breien in de beeldende kunst, belicht aansluitend in haar lezing de intrigerende manier waarop het breien wereldwijd gedurende meer dan vijf eeuwen in de meest uiteenlopende kunstwerken verbeeld werd. De internationaal bekende kunstenares, nu wonend en werkend in Haren, reconstrueerde recentelijk historische breisels van de sokken van Piet Hein tot de rouwkleding van de tienjarige prinses Wilhelmina.

Keramisch Museum Goedewaagen, Glaslaan 29, 5921 GG Nieuw Buinen. Entree € 5 p.p.; voor donateurs gratis.

Eigen foto’s vrij van rechten:
    Siervazen ‘Holland’ Utrecht, in stijl Chinese grafbronzen, 1898
    Gebreide reconstructie rouwkleding prinses Wilhelmina in 1890 door Constance Willems