Nieuwsarchief 2017

• Drentse Bedrijvendag, zaterdag 4 november – vier in één klap bij Goedewaagen
    Vijf jaar geleden nam Marketing Drenthe het initiatief tot de Open Bedrijvendag, steeds gehouden op de eerste zaterdag van november. Bedoeld om jongeren, vergezeld door hun ouders, kennis te laten maken het zeer gevarieerde Drentse bedrijfsleven. Voor Nieuw Buinen was Goedewaagen tot dusverre er alle jaren bij. En ook dit jaar is dat het geval en sterker nog: Goedewaagen neemt in feite deel met vier afzonderlijke bedrijven, alle gevestigd in het op 8 oktober 1963 betrokken fabriekspand aan de Glaslaan.

Het moederconcern Royal Goedewaagen bundelt historisch gezien maar liefst 10 Nederlandse aardewerkfabrieken. De jongste, nieuwe loten van de inmiddels 405 jaar oude stam zijn op de Bedrijvendag met hun producten ook duidelijk herkenbaar. Het Urnencentrum Nederland, verworven in 2013, produceert hoogwaardige urnen in hoog gestookte steengoedklei die op de meest uiteenlopende manier geheel naar wens van de opdrachtgever gedecoreerd kunnen worden. Een stormachtige groei maakt de in het Friese Menaldum gevestigde tegelfabriek Albarello door. De vraag voor kwalitatief bijzondere tegels voor badkamer en keuken is inmiddels zo groot dat in Nieuw Buinen ook een voorproductie van biscuittegels plaats vindt. In het museum, maar ook in de museumwinkel zijn verder tegels en tableaus te zien.

De aardewerkfabriek Goedewaagen zelf is het enige, Nederlandse bedrijf dat nog in de volle breedte sier- en gebruiksaardewerk maakt naast miniatuurhuisjes, moderne design en natuurlijk al sinds 1779 de vermaarde lange, Goudse pijpen. Het vierde bedrijf, maar dan op non-profit basis, is de Stichting Keramisch Museum Goedewaagen die in het museum en de fabrieksateliers sinds 2011 ook de rondleidingen verzorgt.

Het museum is open van 13 tot 17 uur. Om 13.30 uur, 14.30 uur en 15.30 uur vinden rondleidingen prijs met de voor volwassen deelnemers kortingsprijs van € 2,50 per persoon; voor jongeren tussen 6 en 18 jaar bedraagt de prijs € 2,50 per persoon.