Nieuwsarchief 2016

• Monumenten-weekend zaterdag 10 en zondag 11 september
    Het monumenten-weekend 2016 staat in het teken van iconen en symbolen. Op zaterdag 10 en zondag 11 september van 13.00 tot 17.00 uur biedt het Keramisch Museum Goedewaagen in het kader daarvan voor de gereduceerde entreeprijs van € 2 p.p. de mogelijkheid om de bijzondere, nieuwe exposities over meer dan 175 jaar ‘maak-industrie’ in Nieuw Buinen te bezoeken.

Naar deze voor Drenthe en zeker ook voor Noord-Nederland unieke combinatie van hoogwaardig ambachtelijk vakmanschap met technische innovaties en niet te vergeten de aanwezigheid van goede en goedkope brandstoffen doet de museumstaf een uitgebreid historisch onderzoek.

Op zondagmiddag 12 september om 14.30 uur legt conservator Friggo Visser in een Powerpointlezing daarover verslag af. Opmerkelijke bronnenvondsten blijken met name onjuiste recente persberichten over de regionale glasindustrie te achterhalen. Ook voor de aardewerkproductie in Nieuw Buinen van pottenbakker Müller (Mulder) van 1840 tot die van Royal Goedewaagen vanaf 1963 is het nodige nieuws te melden.

Monumenten-weekend zaterdag 10 en zondag 11 september

(Foto) Goedewaagen, tegel 1939: d’Halve Maen, het eerste Nederlandse schip naar Noord-Amerika (deze iconische tegel wordt door het museum gezocht.

• Op zaterdagmiddag 23 januari, aanvang 14 uur, viert het Keramisch Museum Goedewaagen de afsluiting van het bijzondere jaar 2015, waarin een ingrijpende renovatie van het museum werd doorgevoerd, twee nieuwe museumzalen zijn toegevoegd en tenslotte de collectie verrijkt werd met kwalitatief hoogwaardige bruiklenen en schenkingen,